Informatie

Yt Osinga  (autodidact)

Al van jongs af aan hebben verschillende vormen van kunst haar geboeid.

In de schilderkunst heeft het realistische, figuratieve werk haar voorkeur.

Dat uitte zich door de vele schetsen en tekeningen, die zij maakte tijdens haar schoolperiode.
Later door het kijken naar- en genieten van kunst, ontstond er een innerlijke drang om ook zelf creaties op het doek te zetten.
Zo is zij begonnen met het maken van tekeningen met kleurpotlood, inkt en pastel.
Verschillende onderwerpen passeerden de revue, van landschappen, zonsondergangen tot het maken van dierportretten.

In 2003 is zij voor het eerst in aanraking gekomen met olieverf.

Door zelfstudie en enkele handreikingen heeft zij zich verdiept in de materie en het materiaal en zo de techniek, het fijnschilderen in olieverf, eigen gemaakt.
Al gauw bleek, dat haar voorkeur uitging naar stillevens met vruchten, bloemen, porselein en glas, waarin licht en donker een grote rol spelen.

Na een geslaagde expositie in 2005 heeft zij afscheid genomen van haar baan en heeft zij van haar hobby haar beroep gemaakt.

Stillevens met weinig attributen heel gedetailleerd weergeven, de schoonheid, de prachtige en soms sierlijke vormen zo realistisch mogelijk op het linnen zetten,
dat blijft iedere keer weer de grote uitdaging.
Ja, inderdaad, zij werkt het liefst op linnen, terwijl veel fijnschilders eigenlijk op paneel werken.

Minimalisme, rust en eenvoud, drie kernbegrippen die voor haar erg belangrijk zijn in haar schilderijen.
Schilderkunst is dan ook voor haar, het intuïtief herscheppen van de werkelijkheid.

Altijd is en blijft zij op zoek naar vruchten of voorwerpen, die haar gevoelsmatig aanspreken, ook qua vorm en kleur.
Als zij dan intuïtief een mooi stilleven heeft samengesteld, probeert zij dat op doek te zetten, zo, dat het door de vorm,
het licht, de schaduw of de weerspiegeling een meerwaarde krijgt, maar, dat er ook een zekere vervreemding optreedt,
zodat de kijker wordt verrast door de schoonheid van de dingen.
Door op deze manier te werken, blijft het steeds weer een uitdaging om de verstilling in haar werk gestalte te geven.

Sinds 2008 was zij vaste exposant in Galerie Lauswolt te Olterterp en was haar werk ook vaak te zien op verschillende kunstbeurzen in Nederland,
in 2017 is deze Galerie gestopt en al snel mochten haar schilderijen naar Galerie Honingen in Gouda,
deze prachtige galerie neemt haar werk ook weer mee naar de verschillende kunstbeurzen in ons land.
Ook Galerie A-quadraat in Vorden is een galerie, waar Yt met een bepaalde regelmaat exposeert.

Zo vinden haar werken hun weg naar liefhebbers in binnen- en buitenland.

Reacties:

Leeuwarder Courant september 2007 André Keikes Grou……..Yt Osinga uit Oudemirdum levert knap werk af met haar olieverfstilleven met peren, waarin met grote precisie is gewerkt aan stofuitdrukking en weerspiegeling………….

Balkster Courant mei 2008 Expositie de “Ferbylding” Warns………Yt Osinga (1955) is een bekende in de Ferbylding.
Sinds ze hier voor het eerst haar stillevens exposeerde werd haar werk ook al snel door andere galeries ontdekt.
Het streven naar perfectie en het neerzetten van prachtige composities is kenmerkend voor haar.
Stillevens neerzetten met een minimum aan attributen, vormen heel gedetailleerd weergeven,
het gebruik van licht, weerspiegeling en het samenstellen van de compositie is een grote uitdaging voor haar.

Friesch Dagblad mei 2008 Stillevens In de galerie “De Ferbylding” in Warns is werk te zien van Yt Osinga (1955) uit Oudemirdum.
Osinga exposeerde al eerder in de Ferbylding met haar stillevens. Het realistische werk van fijnschilder Yt Osinga trekt de aandacht.
Met minimale middelen een gedetailleerde weergave maken, spelen met licht en compositie, zijn de belangrijkste uitdagingen voor de kunstenares.

Friesch Dagblad   september  2010 Te kust en te keur in Galerie Lauswolt  Door S.van Ek ………….Stillevens zijn er van Yt Osinga, Willie Berkes en René Jansen. Hoewel alle drie schilders erg realistisch werken, springen de stillevens van Osinga eruit vanwege de perfectionistische – en door het smetteloze wit – klinische stijl. Maar het is niet alleen dat. Haar composities zijn minimalistisch te noemen, want zij beperkt zich tot het weergeven van slechts enkele voorwerpen: een paar bessen of kersen, een bloeiend takje, gecombineerd met een flesje of een schaaltje. Alles staat op een glad, spiegelend oppervlak, zodat de compositie in spiegelbeeld wordt herhaald. Het lijkt wel alsof zij bij ieder stilleven weer een nieuwe compositorische uitdaging verzint, zoals de compositie van twee identieke lepels, (die op zich al een heel uitdagende vorm hebben) die heel ingenieus zijn gerangschikt. Willie Berkes geeft er de voorkeur aan om zijn stillevens half in het duister te hullen en staat daarmee in groot contrast met de heldere belichting van Osinga.

Leeuwarder Courant  januari 2011                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Reeks wintersolo’s  Door  S. B. Singelsma

……….In Galerie Lauswolt vertegenwoordigen Ingrid Smuling en René Jansen de klassieke fijnschilderkunst met hun stillevens vol traditionele voorwerpen als porseleinen kommetjes, eieren, flesjes en vruchten. Yt Osinga’s fijngeschilderde stillevens doen eigentijdser aan, mede doordat ze haar palet beperkt tot zwart, wit, grijs en rood. Ze schildert haar onderwerpen, voorwerpen van keramiek en vruchten, op een spiegelende ondergrond. Zo zie je de voorstelling twee keer, wat voor een zekere vervreemding zorgt…………….

Palet      Magazine voor kunstenaars en kunstliefhebbers augustus/september 2013

Artikel over haar werk: “De schoonheid der dingen”. (zie pagina “Nieuws”)

Friesch Dagblad  27 november 2013

Door Gerbrich van der Meer: “Met zorg verstilling scheppen”. (zie pagina “Nieuws”)